CRM als onderdeel van ERP

Veelal wordt CRM, wat staat voor Customer Relationship Management, los gebruikt. Echter, juist CRM als onderdeel van ERP biedt veel voordelen. Echter gaat dit niet altijd goed samen. Dit kan weer leiden tot problemen in de gebruiksvriendelijkheid en in het implementatietraject. Wat zijn dan precies deze voordelen en gevaren? Hieronder leggen wij hier meer over uit.

CRM

De Customer Relationship management systemen bieden ondersteuning bij al uw interactie met (potentiële) klanten. CRM zorgt voor een hogere klanttevredenheid en helpt uw medewerkers op het gebied van bijvoorbeeld marketing en sales. CRM biedt de volgende voordelen:

1. Klanten blijven u trouw
CRM helpt u om uw klantengegevens overzichtelijk te beheren. Hierdoor is het simpel om een ontevreden klant op te sporen. Vervolgens is het aan u om er voor te zorgen dat deze klant toch tevreden blijft waardoor zij minder snel zullen overstappen naar een ander bedrijf.

2. Meer verdiensten
Niet alleen behoudt u uw klanten langer, ook kunt u meer verdienen aan bestaande klanten. Door de klantgegevens kunnen cross- en upsell mogelijkheden geïdentificeerd worden. Zo kunt u een klant die bij u een printer heeft gekocht op het juiste moment een leuke aanbieding doen voor cartridges.

3. Het eenvoudig bereiken van nieuwe klanten
CRM biedt u de mogelijkheid om de data van uw klanten te beheren en analyseren. Zo kunt u belangrijke inzichten krijgen, bijvoorbeeld over uw specifieke doelgroep. Dit kan uw sales- en marketingpersoneel helpen om marketingstrategieën goed toe te spitsen op de doelgroep.

Waarom een combinatie van CRM en ERP aan te raden is

CRM kan natuurlijk los van een ERP-systeem gebruikt worden. Echter, het is aan te raden om een CRM- en een ERP-systeem samen te gebruiken. Hieronder vindt u enkele reden waarom het zo slim is om een combinatie te gebruiken.

1. ERP zorgt voor een snelle informatiedeling in combinatie met CRM
Niet iedereen binnen uw bedrijf maakt gebruik van het CRM-systeem. Zo zijn er ongetwijfeld medewerkers die geen interactie hebben met klanten en dus geen behoefte hebben aan toegang in het CRM-systeem. Toch is dit niet helemaal waar en kunnen ook zij profiteren van data die is ingevoerd in het CRM-systeem.

Als er bijvoorbeeld een grote bestelling gedaan wordt, heeft de inkoopafdeling er baat bij om hier van op de hoogte te worden gesteld. Zij kunnen dan op voorhand al rekening houden met de voorraden. Dit is efficiënte communicatie. Door ERP en CRM te integreren wordt dit mogelijk. Dit zal leiden tot, in dit voorbeeld, kortere levertijden en dus een hogere klanttevredenheid!

2. Meer opbrengsten door verrijkte klantprofielen
Door verrijkte klantenprofielen weet u welke klanten u het meest opbrengen. Met een CRM-systeem kunnen klantenrelaties worden versterkt, maar juist die combinatie met ERP maakt dat u erachter komt welke klantrelaties u het beste kunt uitbouwen. Dit geeft dus veel meer informatie dan een paar cijfers over de totale omzet.

Omdat u waarschijnlijk geen bakken met geld uit wil geven aan zaken als marketing en sales is het logisch dat u zich wil concentreren op de meest interessante klanten. Met CRM en ERP kunt u er dus makkelijk achter komen welke klanten het waard zijn om in te investeren!

3. Snelle verkoopbeslissingen
Als de verkoop even iets minder gaat kan het zijn dat u producten op moet slaan. Dit kost natuurlijk geld. Met een ERP-systeem kunt u zien hoeveel producten u nog heeft en de marge daar van. Op die manier is het makkelijker om snel te bepalen hoeveel korting u kunt geven over deze producten. Dit scheelt u in de opslag kosten.

Hoe integreert u CRM en ERP?
Het ligt een beetje aan uw huidige situatie over hoe u dit het beste kunt aanpakken. Heeft u al een ERP-systeem? Dan is het zaak dat u gaat zoeken naar een goede CRM module die bij u past. Dit kan bij dezelfde leverancier als waar u uw ERP-systeem van heeft, dit is echter niet noodzakelijk. Omdat zaken zoals functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid sterk verschillen per aanbieder is het gebruikelijk om te kiezen voor verschillende aanbieders. Zo profiteert u van de module die het beste bij u past.

Heeft u een automatiseringssysteem maar wilt u deze eigenlijk helemaal vervangen? Of heeft u nog geen automatiseringssysteem? Dan kunt u op zoek gaan naar een geïntegreerd ERP-systeem waar een goede CRM module bij ingebouwd is. Twee in één dus!

Maar past elk ERP-systeem nu gewoon bij elke CRM module? Of moeten er met bepaalde zaken rekening gehouden worden? Dit zijn pittige vragen, en zeker als u niet helemaal op de hoogte bent van het complete aanbod. Dit is begrijpelijk. Gelukkig kunt u op ERPopties.nl verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. U kunt vrijblijvend vier offertes aanvragen zodat u kunt zien welke oplossing voor u het beste is.